Sijoittajat

Toimintaympäristö ja markkina

Nokian Panimo toimii Suomen elintarvikealan markkinalla mietojen alkoholijuomien ja virvoitusjuomien valmistuksessa. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuus on yksi Suomen vanhimpia teollisuudenaloja.4

Yhtiön liiketoiminta kattaa maantieteellisesti koko Suomen, ja tuotteiden myyntikanavina toimivat alkoholijuomia ja virvokkeita myyvät kaupan keskusliikkeet, vähittäiskaupat sekä hotellit, ravintolat ja kahvilat (HoReCa-sektori) ja yhtiön omat myyntikanavat, kuten verkkokauppa sekä Keisari Kauppa -panimomyymälä. Yhtiön merkittävimpiä asiakkaita ovat kaupan keskusliikkeet, HoReCa-sektori sekä muut alkoholituotteita myyvät vähittäiskaupat.

Nokian Panimon markkinan osa-alueet voidaan jakaa päivittäistavarakaupoissa myytäväksi sallittujen alkoholijuomien, eli sellaisten oluiden, alkoholijuomasekoitusten ja siiderin, joiden alkoholipitoisuus ei ylitä 8,0 prosenttia, sekä virvoitusjuomien markkinoihin, jotka voidaan edelleen jakaa anniskelu- ja vähittäismyyntiin.

Anniskelumyyntimarkkinalla tarkoitetaan myyntiä, jossa alkoholijuomia ostetaan kulutettavaksi pääasiassa paikan päällä myyjän hallitsemissa tiloissa tai myyjän järjestämässä valvonnassa, kuten tapahtumissa tai tilaisuuksissa, joissa on erityinen anniskelulupa.

Vähittäismarkkinat Suomessa koostuvat pääasiassa päivittäistavarakaupoista.

Alkoholituotteiden ja virvoitusjuomien myynti ja jakelu ovat erittäin kilpailtuja. Kotimaisten toimijoiden ja brändien lisäksi markkinalla on myös monia kansainvälisesti tunnettuja brändejä sekä niiden alueellisia ja paikallisia tuottajia.

4Lähde: Työ ja elinkeinoministeriö, Toimialaraportit 41/2018, Juomien Suomi.

Keskeisiä markkinatrendejä

Nokian Panimon johdon mukaan seuraavat keskeiset markkinatrendit vaikuttavat yhtiölle relevanttiin alkoholi- ja virvoitusjuomamarkkinaan:

Innovatiivisuus ja elämyksellisyys

Panimo- ja virvoitusjuomien suunnittelussa ollaan siirtymässä yhä innovatiivisempiin makuihin, makuyhdistelmiin ja valmistusmetodeihin, kun kuluttajat hakevat niin alkoholillisilta kuin alkoholittomiltakin juomilta elämyksellisyyttä. Kuluttajien ostokäyttäytyminen osoittaa, että elämyksistä ollaan valmiita maksamaan. Tuotteilta vaaditaan innovatiivisuutta niin maun, ulkoasun kuin brändäyksenkin näkökulmasta.

Pienpanimotrendi

Käsityöläispanimo- eli pienpanimotrendin rantautuminen Yhdysvalloista Suomeen 2010-luvun alussa on osaltaan ajanut Suomen olutmarkkinan kehitystä viimeisen vuosikymmenen aikana etenkin laajentuneen olutvalikoiman myötä. Pienpanimoiden lukumäärä on kasvanut 32 pienpanimosta (vuonna 2013) 115 pienpanimoon vuonna 20245. Pienpanimotrendin myötä myös isot panimot ovat tuoneet valikoimaansa käsityöläisoluiksi lanseeraamiaan tuotteita täydentämään perinteistä olutvalikoimaansa.

Terveys- ja hyvinvointinäkökulma alkoholin kulutuksessa

Terveellisyystrendi näkyy myös kuluttajien alkoholin kulutukseen liittyvissä päätöksissä. Kuluttajat suosivat yhä enemmän vähäalkoholisia ja alkoholittomia vaihtoehtoja, kuten alkoholittomia oluita ja alkoholittomia mocktail-juomia. Vähäalkoholisten ja alkoholittomien tuotteiden lisäksi kuluttajat suosivat yhä enemmän myös vähäkalorisia juomia6.

Vastuullisuus

Kuluttajat ovat entistä tietoisempia kuluttamiensa tuotteiden ympäristövaikutuksista, ja ympäristöasioiden arvioimisella on yhä merkittävämpi rooli ostopäätöksiä tehdessä7. Tuotteiden ympäristövaikutuksia arvioidaan muun muassa valmistusmenetelmien energiatehokkuuden, hiilineutraaliuden ja eettisyyden, käytettyjen raaka-aineiden alkuperän sekä pakkausmateriaalien kierrätettävyyden näkökulmasta. Myös paikallisten tuotteiden suosio on kasvanut, ja kuluttajat arvostavat pieniä ja paikallisia toimijoita, jotka pyrkivät myös raaka-ainehankinnoissaan suosimaan muita paikallisia toimijoita.8

Lue lisää Nokian Panimon vastuullisuudesta täältä.

5Lähde: Valvira – Pienpanimoiden oluen valmistus.
6 Lähde: Hartwall – Juomatrendit 2025; Alko – Alkon trendikatsaus 2024.
7Lähde: Finnish Business & Society ry – Kuluttajatutkimus 2022, Tiedolla vai tunteella – miten suomalaiset kuluttajat tekevät vastuullisia tuotevalintoja.
8Lähde: Hartwall – Juomatrendit 2025; Alko – Alkon trendikatsaus 2024.

Kilpailuympäristö

Yhtiön kilpailukenttä koostuu panimoista, pienpanimoista sekä muista juomayhtiöstä, joiden tuotteita on tarjolla niin päivittäistavarakaupoissa kuin ravintoloissa. Jokaisessa tuotekategoriassa on runsaasti kilpailua. Yhtiön johdon näkemyksen mukaan merkittävämpiä kilpailijoita ovat laajan palvelutarjonnan omaavat panimo- ja juomayhtiöt, joiden pääliiketoiminta on panimotuotteiden ja muiden juomatuotteiden valmistus.

Johtoryhmä

Tutustu johtoryhmämme jäseniin

Avainluvut

Tutustu taloudelliseen kehitykseemme