Sijoittajat

Strategia

Nokian Panimon tulevaisuuden kasvu rakentuu yhtiön johdon näkemyksen mukaan vakaiden strategisten tukijalkojen varaan.

Nokian Panimon visiona on olla Suomen paras pienpanimo kaikilla mittareilla. Keskeisiä mittareita ovat kuluttajatyytyväisyys, asiakastyytyväisyys, henkilöstötyytyväisyys sekä kustannustehokkuus.

Yhtiön missiona on muuttaa jano nautinnoksi. Tämä tarkoittaa korkealaatuisten, helposti lähestyttävien ja makuelämyksiä tarjoavien panimojuomien kehittämistä, valmistusta ja tarjoamista kuluttajille.

Strategiset kulmakivet ovat:

Kuluttajatyytyväisyys

Nokian Panimo keskittyy kuluttajatyytyväisyyden vahvistamiseen, sillä tyytyväiset kuluttajat ovat uskollisia ja suosittelevat yhtiön tuotteita eteenpäin sekä jakavat positiivisia kuluttajakokemuksiaan. Nokian Panimo panostaa erityisesti tuotteidensa laatuun, jonka osatekijöitä ovat maku, tuoreus, tasalaatuisuus, turvallisuus ja vastuullisuus. Uudet ja innovatiiviset maut pitävät kuluttajat ja esimerkiksi Nokian Panimon sosiaalisen median kanavien seuraajat kiinnostuneina.

Yhtiö seuraa aktiivisesti kuluttajatrendejä ja pyrkii mukauttamaan tuotevalikoimaansa vastaamaan kuluttajien muuttuvia tarpeita ja toiveita, jotta tuotteet pysyvät relevantteina ja houkuttelevina markkinoilla. Syvällinen kuluttajaymmärrys on brändin rakentamisen kulmakivi, ja Nokian Panimo pyrkii jatkuvasti vaalimaan suhdetta yhtiön tuotteista kiinnostuneisiin kuluttajiin ja kasvattamaan kuluttajien kiinnostusta yhtiön tuotteita kohtaan.

Asiakastyytyväisyys

Ennen kuin yhtiön tuotteet saavuttavat kuluttajat, on tärkeää varmistaa niiden saatavuus tärkeimmissä myyntikanavissa, kuten vähittäiskaupoissa. Tuotteiden, hinnoittelun ja brändin lisäksi merkittävässä asemassa ovat vahvat suhteet asiakkaisiin eli tuotteita myyviin päivittäistavarakauppaketjuihin ja ravintoloihin.

Nokian Panimo pyrkii jatkuvasti asiakastyytyväisyyden myötä lisäämään jakelupisteidensä määrää, sillä tuotteiden laaja saatavuus lisää kuluttajatyytyväisyyttä ja myyntiä. Yhtiö pyrkii tekemään mahdolliset hintojen korotukset harkiten ja pienissä erissä, jotta ne eivät vaikuttaisi negatiivisesti myyntiin. Suhteiden vaaliminen, toimitusvarmuuden takaaminen ja asiakkaiden suositusten kuunteleminen tuotekehityksessä ovat keskeisiä tekijöitä asiakastyytyväisyyden ylläpitämisessä.

Henkilöstötyytyväisyys

Hyvinvoiva henkilöstö tuottaa paremman tuloksen, ja siksi yhtiö panostaa työntekijöidensä osallistamiseen, työn merkityksellisyyteen ja yhteishenkeen. Tasapuolisuus, oikeudenmukaisuus, jämäkkyys ja sovituista asioista kiinni pitäminen ovat arvoja, jotka ohjaavat Nokian Panimon toimintaa. Avoin vuorovaikutus ja psykologinen turvallisuus läpi organisaation luovat työympäristön, jossa työntekijät voivat tuntea olonsa turvalliseksi ja arvostetuksi. Yhtiön johdon kokemuksen mukaan tyytyväiset työntekijät palvelevat asiakkaita paremmin, ja tyytyväiset asiakkaat motivoivat työntekijöitä aina vain parempaan asiakaspalveluun.

Nokian Panimo toteuttaa henkilöstöllään säännöllisesti tyytyväisyyskyselyn, jossa lasketaan työntekijöiden nettosuositteluindeksi (eNPS, Employee Net Promoter Score). Nokian Panimon eNPS-tulos oli 11.5.2024 toteutetun tyytyväisyyskyselyn mukaan 59, mikä tarkoittaa erinomaista tulosta.3

3Lähde: Eletive, eNPS - Employee Net Promoter Score, viitattu 17.3.2025.

Kustannustehokkuus

Nokian Panimo pyrkii hallitsemaan käyttöpääomaa tehokkaasti ja valvomaan tarkasti kiinteitä kustannuksia. Yhtiö hallitsee käyttöpääomaa esimerkiksi neuvottelemalla maksuaikoja ja seuraamalla tarkasti myyntisaamisia. Yhtiö kehittää myös jatkuvasti sisäisiä prosessejaan myynnin ennustamiseen ja sitä kautta varaston hallintaan liittyen. Käyttöpääoman kontrolli ja helposti kysynnän ja tarjonnan vaihteluihin mukautuva tuotanto ovat tärkeässä roolissa kustannustehokkuuden saavuttamisessa. Investoinnit automaatioon parantavat työn tehokkuutta ja vähentävät tuotantokustannuksia.

Nokian Panimo panostaa myös kestävään kehitykseen ja vastuullisiin toimintatapoihin, jotka voivat pienentää kustannuksia pitkällä aikavälillä. Lisäksi ostojen merkitys kannattavuuteen on suuri, ja Nokian Panimo kiinnittää erityistä huomiota hankintojen kustannustehokkuuteen. Talouden tukipilarit – kassavirta, liiketulos ja hävikki – ovat keskeisiä mittareita, joiden avulla yhtiö seuraa ja optimoi taloudellista suorituskykyään.

Johtoryhmä

Tutustu johtoryhmämme jäseniin

Avainluvut

Tutustu taloudelliseen kehitykseemme